Bemiddeling
Bemiddeling in organisaties is een proces waarbij een neutrale derde partij, de bemiddelaar, helpt om conflicten of geschillen tussen medewerkers, teams of afdelingen op te lossen.
Er is nood aan een externe bemiddelaar wanneer:
- de spanningen op het werk te hoog oplopen, lang aanslepen,
- betrokkenen er teveel ‘met hun vel tussen zitten’
- of leidinggevenden niet weten hoe het aan te pakken.
Bemiddeling is een gestructureerd proces dat opgebouwd wordt in verschillende fases.
Stap 1
De bemiddelaar organiseert gesprekken met alle betrokken partijen: individueel, per 2, in groep… Tijdens deze gesprekken krijgen alle partijen de kans om hun standpunten en gevoelens te delen. De bemiddelaar gaat actief luisteren en creëert een veilige omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en gehoord voelt. Dat is nodig als eerste stap.
Er wordt onderzocht waar het precies misloopt en wat er voor de partijen en de organisatie nodig is om uit het conflict te geraken.
Stap 2:
De bemiddelaar helpt de betrokkenen daarna om mogelijke oplossingen te verkennen door hen in een constructieve dialoog te begeleiden.
De bemiddelaar is daartoe opgeleid op vlak van conflicttheorieën, groepsdynamieken en gesprekstechnieken en gaat vanuit dat kader ook op zoek naar factoren die het conflict voeden: welke patronen in de samenwerking zijn niet constructief en hoe kan dat anders.
Oplossingen kunnen inhouden dat de betrokken partijen compromissen sluiten of nieuwe manieren van samenwerken bedenken.
Bemiddeling is een proces met veel aandacht voor neutraliteit, onpartijdigheid, vertrouwelijkheid en veiligheid.
Tegelijk moet de bemiddelaar ervoor zorgen dat betrokkenen
- authentiek durven spreken over wat ze belangrijk vinden en nodig hebben
- authentiek kunnen luisteren naar de belangen en het verhaal van de anderen
Stap 3:
Na de bemiddeling is het nuttig om een follow-up te plannen om te bekijken of de samenwerking een nieuwe flow vond en om eventuele nieuwe problemen aan te pakken.
Voordelen van bemiddeling
- Bemiddeling kan een zorgzaam alternatief zijn voor juridische procedures of formele klachtenprocessen. Op die manier is het ook kostenbesparend.
- Het proces moedigt open communicatie aan, wat kan leiden tot een beter, duurzaam begrip tussen de betrokken partijen en een beterere samenwerking op lange termijn. De kwaliteit van het werk stijgt.
- Relaties behouden: In plaats van vijandigheid te creëren, kan bemiddeling helpen om werkrelaties te behouden en zelfs te versterken.
- Creatieve oplossingen: De bemiddelaar kan helpen om buiten de gebaande paden te denken, wat kan leiden tot innovatieve oplossingen die anders misschien niet overwogen zouden zijn.