Omgaan met verbale agressie en weerstand
Omgaan met verbale agressie en weerstand
Kom je in contact met boze klanten, gefrustreerde collega’s of gespannen gesprekken?
Merk je dat je soms zelf in de emotie meegaat of dichtklapt?
In deze opleiding leer je kalm blijven in moeilijke situaties, grenzen stellen met respect en spanning ombuigen naar constructieve communicatie.
We werken ervaringsgericht met herkenbare situaties uit jullie dagelijkse praktijk.
Leerdoelen
Na de opleiding:
- Herken je de verschillende vormen en oorzaken van agressie en weerstand.
- Weet je hoe je professioneel en kalm kunt reageren, zonder zelf in de emotie mee te gaan.
- Heb je inzicht in je eigen triggers en grenzen, en weet je hoe je die kunt bewaken.
- Kun je spanning ombuigen naar constructieve communicatie, met respect voor jezelf én de ander.
Programma
De vier vormen van agressie en hoe erop reageren.
Herkennen van signalen van oplopende spanning bij jezelf en bij de ander.
Reageren met empathie én duidelijkheid.
Deelvaardigheden oefenen.
Grenzen stellen en toch professioneel blijven.
Oefenen met eigen praktijkvoorbeelden.
Optioneel: werken met een simulatieacteur.
Praktische gegevens
Duur: 1 dag (optioneel uit te breiden met extra oefendag)
Aantal deelnemers: max. 15
Doelgroep: medewerkers en leidinggevenden die in hun werk geconfronteerd worden met weerstand of agressie.